Eco-Școala/ Mănâncă responsabil

Programul internaţional Eco-Schools/Eco-Școala oferă unităților școlare  oportunitatea realizării unor acţiuni instructiv-educative complexe, cu implicarea activă a elevilor, cadrelor didactice, a părinţilor şi cu un ecou important în rândul comunităţii locale.

Eco-Schools este un program pentru managementul mediului şi certificarea şcolilor care-l implementează, coordonat la nivel internaţional de Fundaţia de Educaţie pentru Mediul Inconjurător (FEE), ce reuneşte 81 de organizaţii din 68 de ţări, care acţionează la nivel naţional în domeniul educaţiei pentru o dezvoltare durabilă. Dintre acestea, în anul 2014, 58 de ţări au implementat Programul mondial ECO-SCHOOLS. Pe plan mondial, Programul este susţinut de Uniunea Europeană, UNESCO şi UNEP (Programul Naţiunilor Unite pentru Mediu).

În România au derulat programul, la finalul anului şcolar 2016-2017 ,  un număr de 289  unităţi şcolare (grădiniţe, şcoli generale, licee, colegii, grupuri şcolare, şcoli speciale, cluburi sau palate ale copiilor) .

PROIECTUL MĂNÂNCĂ RESPONSABIL! este un program de acțiune orientat spre ȋnvățarea globală în Anul European pentru Dezvoltare (2015) şi mai departe.
• PROIECT DE RESPONSABILITATE SOCIALĂ, PRIN CARE PARTICIPANŢII VOR ȊNTELEGE DE CE LUAREA ORICĂREI DECIZII CU PRIVIRE LA HRANA PERSONALĂ POATE AVEA URMĂRI NEGATIVE/ IREVERSIBILE ASUPRA UNEI IMPORTANTE PĂRŢI A PLANETEI NOASTRE.
• CONCEPT – CONSUM RESPONSABIL DE HRANĂ
1) „Consumul este responsabil atunci când ia în considerare impactul său asupra calității vieții umane în fiecare dimensiune a sa: sănătate, gestionarea resurselor naturale, economia, amenajarea teritoriului, mediul, lupta împotriva sărăciei și a excluziunii sociale, viața socială, culturală etc.” (Consiliul Europei, 2006)
2) „CONSUM DE HRANĂ SĂNĂTOASĂ, CARE NU PUNE ÎN PERICOL SUSTENABILITATEA MEDIULUI ÎNCONJURĂTOR.” (CCDG, 2015)
Întrebările unui consumator alimentar responsabil:
• CÂT de mult mănânc?
• CÂT de mult gunoi produc?
• CE mănânc?
• CUM a fost produsă hrana mea?
• DE UNDE provine hrana mea?
SUBTEMELE PROIECTULUI:
– Produsele alimentare locale și de sezon
– Agrobiodiversitatea
– Deșeurile alimentare
– Alimentele procesate și uleiul de palmier
– Consumul de carne
– Mijloacele de producție bio, comerțul echitabil.

Profesorii, părinții și elevii școlii noastre sunt rugați să completeze Chestionarul Comitetului Eco-Școala pentru Meniu în schimbare.

21 decembrie 2017 – „Daruri… din și pentru natură!”

Pe data de 21 decembrie 2017, s-a desfășurat în cadrul proiectului „Mănâncă Responsabil!”,  activitatea „Daruri …din și pentru natură!” care a avut ca scop Dezvoltarea unui comportament alimentar responsabil la elevi.

Elevi ai claselor a 5A, 6A, 6B și-au realizat costume din materiale reciclabile și au prezentat sub forma unei scenete, informații și părerile lor despre ce? – cum? – cât? mâncăm și ce facem cu deșeurile alimentare. A urmat o paradă a costumelor și o dezbatere pe această temă cu elevii participanți.

Elevii au interpretat rolurile cu mult interes și plăcere. A fost o activitate antrenantă deoarece fiecare participant a încercat să fie cel mai bun. Elevii au fost recompensați cu mici daruri „din natură”.

24/27 noiembrie 2017 – Târgul „Toamna în… bucate”

Au participat: Reprezentanți ai: Primăriei, Consiliului Local, ISJ Galați, APM Galati, CCD Galați, D-le Director ale Școlilor Gimnaziale ”Stefan cel Mare” și a Scolii Gimnaziale nr. 22, Medici nutriționiști,  reprezentanți ai Comitetului de Părinți pe Școala, Presa : 3 – Ziarul Realitatea, Tv Galați, reprezentanți ai producătorilor locali, colegii învățători, diriginți și profesori din școală, părinți și 1 învățător cu toată clasa de la Colegiul Național ”Costache Negri”.

Activitatea s-a desfășurat pe data de 24 noiembrie 2017 ,  la Biblioteca ”V. A. Urechia”. Invitații au fost întâmpinați de către elevi cu colac și sare. Coordonatorul proiectului a  prezentat un scurt material power point despre scopul, obiectivele, activitățile proiectului ”Mănâncă Responsabil!” și condițiile unui consum responsabil de alimente. A avut loc o paradă a ”Eco-pălăriilor” realizate de către elevi și o prezentare a eco – manierelor. Participanților li s-au înmânat mesaje legate de scopul proiectului. Invitații au împărtășit participanților impresii privind activitatea desfășurată.

Luni, 27 noiembrie 2017, a urmat inaugurarea târgului de produse de sezon, în școală, unde a avut loc parada ”Eco-pălăriilor” realizate de către elevi și prezentarea eco – manierelor și apoi au fost puse în vânzare, compoturi, dulcețuri, zacusca, fructe de sezon, mâncăruri tradiționale și plăcinte de casă etc. Prețurile la produse au fost modice și banii strânși vor fi folosiți pentru donații pentru acei copii pentru care viața nu a fost foarte generoasă și pentru dotarea școlii cu cele necesare continuării proiectelor eco. Pentru implicarea de care au dat dovadă, la sfârșitul activității participanții au fost recompensați cu diplome, fructe, prăjituri și plăcinte realizate în casă.

Rezultate obținute: Am realizat prin intermediul târgului, crearea un cadru adecvat în care elevii au putut promova și comercializa produsele alimentare de sezon și specifice zonei iar, comunitatea școlară a devenit mai unită prin faptul că realizarea acestui proiect a presupus colaborarea membrilor ei.                                       

Intocmit de prof. coordonator: FLORESCU AURELIA

30 septembrie 2017 – Seminar CCDG

Locul I  pentru Jurnalul proiectului „Mănăncă responsabil”

Mențiune pentru Concursul „Valorificând deșeurile, salvăm mediul și sănătatea noastră”

21 septembrie 2017 – Plant a Tree for Peace Day

Tema aleasă pentru 21 septembrie 2017 – „Ziua păcii” este:
„Împreună pentru pace: Respect, Siguranță și Demnitate pentru Toți“

Anul acesta elevii Școlii Gimnaziale „Constantin Gh. Marinescu” Galați s-a alăturat acestei inițiative globale, care promovează respectul, siguranța și demnitatea pentru toți cei forțați să-și părăsească casele în căutarea unei vieți mai bune.
Această activitate specială are loc în fiecare an pe 21 septembrie și împreună cu mii de școli, grupuri de tineri, orașe și organizații din jurul lumii, 300 de elevi ai școlii împreună cu învățătorii, diriginții și profesorii lor au plantat astăzi: 11 arbuști tuia, 3 copaci fructiferi și 2 tufe de trandafiri, pentru “pace”.
Elevii s-au reunit în curtea școlii la ora 11:30, unde doamna director a prezentat scopul și obiectivele activității și a discutat cu elevii despre însemnătatea zilei de 21 septembrie. Apoi elevii au plantat împreună cu învățătorii și diriginții pe tot parcursul zilei copăceii aduși.
Un copac știe multe, pentru că el adună toate elementele : apa – seva, pământul – prin rădăcini, frunzele se hrănesc cu aer, din frecarea lemnului țâșnește focul … El este un simbol al vieții în continuă evoluție, dar ne reamintește și de natură și de importanța protecției mediului.
Elevii doresc să considerăm acești copaci ca un simbol al “păcii” și să crească împreună cu aceștia, spre un viitor mai bun …
În urma acestor activități elevii au fost încântați că au petrecut o zi frumoasă, că și-au adus o mică contribuție la protejarea mediului, că și-au format noi atitudini și competențe: spirit civic, munca în echipă, comunicare, cooperare.
Mulțumim părinților care ne-au susținut în realizarea activității prin procurarea de material săditor.

Prof. coordonator,
Aurelia Florescu

www.facebook.com/Scoala-Gimnaziala-Constantin-Gh-Marinescu-490330338017088/

Un copac plantat, oxigen pentru viață,

Copacii sunt sursa noastră de oxigen, dar reprezintă și o ramură a naturii, care ne face să ne amintim de bogățiile țării noastre. Încă din timpurile vechi, subiectul păcii a fost asociat cu cel al naturii, în mijlocul codrului simțindu-te mai bine și mai liber.
Pe data de 21 septembrie, de Ziua păcii, la Școala “Constantin Gheorghe Marinescu” din Galați s-a desfășurat o activitate la care eu, elevă a scolii, am participat. Toți elevii din școală, însoțiți de domnii profesori, am învățat ce înseamnă “Ziua Păcii” pentru Terra. Am descoperit de ce este important să plantăm copaci și ce rol îl au aceștia pentru existența ființelor vii. Am aflat că în cadrul activităților desfășurate sub egida ENO, trebuie să fie plantați peste 1 milion de copaci, număr la care am contribuit și noi.
Am mers apoi în grădina școlii, unde am găsit gropile pentru plante deja făcute, iar pământul era pregătit lângă acestea. Am adus un tuia, pe care am decis să îl plantăm în cel mai potrivit loc, alături de frații săi, unde are parte de lumină. Am adus apa și am udat copăcelul, apoi ne-am fotografiat în jurul lui.
Când am ajuns în sala de clasă, ne-am dat seama că am luat parte la un eveniment frumos, inovativ, la o lecție de viața. Am aflat despre importanța copacilor și am reușit să sărbătorim ziua păcii cu adevărat, contribuind la rețeaua verde a naturii.
Se spune că în viață cine nu a plantat un copac, nu a ridicat o casa și nu a făcut un copil a trăit degeaba. Noi am început bine…

Raluca S.
Clasa a VII-a B