Eco-Școala/ Mănâncă responsabil

INFORMAȚII DESPRE PROIECT:

 • PROIECTUL MĂNÂNCĂ RESPONSABIL! este un program de acțiune orientat spre ȋnvățarea globală în Anul European pentru Dezvoltare (2015) şi mai departe.

 • PROIECT DE RESPONSABILITATE SOCIALĂ, PRIN CARE PARTICIPANŢII VOR ȊNTELEGE DE CE LUAREA ORICĂREI DECIZII CU PRIVIRE LA HRANA PERSONALĂ POATE AVEA URMĂRI NEGATIVE/ IREVERSIBILE ASUPRA UNEI IMPORTANTE PĂRŢI A PLANETEI NOASTRE.

 • CONCEPT – CONSUM RESPONSABIL DE HRANĂ

 1) „Consumul este responsabil atunci când ia în considerare impactul său asupra calității vieții umane în fiecare dimensiune a sa: sănătate, gestionarea resurselor naturale, economia, amenajarea teritoriului, mediul, lupta împotriva sărăciei și a excluziunii sociale, viața socială, culturală etc.” (Consiliul Europei, 2006)

 2) „CONSUM DE HRANĂ SĂNĂTOASĂ, CARE NU PUNE ÎN PERICOL SUSTENABILITATEA MEDIULUI ÎNCONJURĂTOR.” (CCDG, 2015)

 Întrebările unui consumator alimentar responsabil:

 • CÂT de mult mănânc?

 • CÂT de mult gunoi produc?

 • CE mănânc?

 • CUM a fost produsă hrana mea?

 • DE UNDE provine hrana mea?

 SUBTEMELE PROIECTULUI:

– Produsele alimentare locale și de sezon

 – Agrobiodiversitatea

 – Deșeurile alimentare

 – Alimentele procesate și uleiul de palmier

 – Consumul de carne

 – Mijloacele de producție bio, comerțul echitabil.

GHID PROIECTUL MĂNÂNCĂ RESPONSABIL_GL_SC_C_Marinescu

Coordonatori, prof. Călugăru Viorica, Florescu Aurelia

 

 

S-a aplicat un chestionar pentru identificarea problemelor alimentare din comunitate:

Chestionar MR

Ziua Verde a Eco-Școlilor – 2016

Obiectivul activității: Conştientizarea importanţei plantării şi îngrijirii pomilor, protejarea mediului înconjurător.

Anul acesta am sărbătorit Ziua Verde a Eco-Școlilor prin mărirea livezii existente în curtea şcolii. Părinţii elevilor au susţinut această activitate prin procurarea de material săditor şi furnizarea de informaţii privind plantarea acestora.

Au participat elevi din clasele: 1C, 2C, 3C, 5A, 5B, 5C, 6A, 6B, 6C, 7A, 7B, 7C, 8A, 8B, 8C alături de învățători și profesori: Simionescu Marinela, Coșug Maricica, Lazăr Luminița,Coreschi Iulia, Cortojan Viorica, Cazacu Camelia, Buruiană Gina, Călin Liliana, Florescu Aurelia, Vasile Mihai, Călin Ionelia, Katler Dana, Talabă Gabriela, Călugăru Viorica, Caraman Aritiea, director Huțanu Ana-Viorica.

Elevilor li s-a explicat modul de plantare a pomilor fructiferi și pe tot parcursul săptămânii 24-28 octombrie au plantat copacii, îndrumaţi de cadrele didactice și ajutați de mecanicul școlii domnul Mihăescu . S-au plantat 53 de pomi fructiferi și arbuști (caişi, cireşi, gutui, meri, nuci, peri, piersici, vişini, pruni, aluni, agriși, tuia) și flori. Copiii au fost foarte încântaţi de numărul mare de copaci plantaţi.

A fost o activitate distractivă şi folositoare deoarece au putut să înveţe cum se plantează un copac fructifer şi cât de multă atenţie şi îngrijire trebuie să-i acorde pentru a putea să crească şi să rodească. De asemenea elevii au fost încântați și de faptul că vor avea propriul lor copăcel și vor putea culege roadele muncii lor.

Profesori  coordonatori: Florescu Aurelia și Călugăru Viorica

Activitatea de diseminare – „Târgul de produse tradiționale”

„Ești ceea ce mănânci!” sau cu alte cuvinte „Spune-mi ce mănânci ca să-ţi spun cât de responsabil eşti!”

Am ajuns la acest dicton, fără pretenţii de originalitate, în urma  desfășurării activităților din cadrul Proiectului European Mănâncă responsabil!,  proiect care s-a derulat în Școala Gimnazială “Constanin Gh. Marinescu” din Galați, începând cu anul școlar 2015 – 2016 și pe care îl derulăm și anul acesta școlar.

Proiectul European  Mănâncă responsabil!  proiect implementat în țară de CCDG – Centrul Carpato- Danubian de Geoecologie – o organizație nonguvernamentală  și este “un program de acțiune orientat spre ȋnvățarea globală ȋn Anul European pentru Dezvoltare (2015) şi mai departe”.

Activitățile proiectului pe care le vom desfășura anul acesta vor  viza ca domeniu de intervenție: “Produsele alimentare locale și de sezon”.  Elevii și profesorii școlii au propus eco codul proiectului anului acesta: ”Bucurii culinare locale – tradiții pentru noi”.

“Scopul acestui proiect este și unul educativ: acela de a obișnui copiii și familiile din care fac parte cu o alimentație sănătoasă, neprocesată, fără aditivi alimentari –  toxici pentru organism, de a crea deprinderile corecte de alimentație, folosite pe vremea bunicilor, când E-urile reprezentau o necunoscută, iar ,, mâncarea de import” nu constituia o modă…. Este necesar să îi responsabilizăm de la vârste  fragede tocmai pantru a evita riscurile multor boli la varsta maturității, mai   ales că numărul copiilor supraponderali sau cu diabet este într-o creștere alarmantă. De aceea ne dorim formarea unor obiceiuri corecte de alimentație sănătoasă și inteligentă, având responsabilitatea pentru propria sănătate.” Director, prof. Huțanu Ana.

Mijloacele de producție, distribuție și consum de alimente au un impact enorm nu numai asupra sănătății noastre ci și asupra resurselor naturale, a schimbărilor climatice, pierderea biodiversității și asupra mediului în schimbare. Costurile ascunse și indirecte devin vizibile și afectează sensibil economia mondială. Și atunci de ce să nu revenim la modul tradițional pe care l-am moștenit de la moșii noștri?

Tocmai de aceea,„Târgul produselor tradiționale”, desfășurat pe 6 decembrie 2016, de Moș Nicolae, în școala noastră, ca activitate de deschidere a proiectului, este una dintre activităţile pe care ni le propunem pentru a atrage atenţia asupra unui stil de viaţă responsabil, dar şi să ne „educăm” elevii, prietenii, colegii şi chiar familia să promoveze acest stil. Profesorii, elevii și familiile acestora au participat în număr mare și cu entuziasm la această activitate. Elevii au adus pentru târg foarte multe produse din cămara proprie sau preparate tradiționale ca: plăcinte, cornulețe, sărățele, clătite, etc. toate realizate acasă. În sălile de clasă, toți elevii costumați în port popular sub îndrumarea învățătorilor sau a diriginților au demonstrat imaginație, talent și răbdare în realizarea unor creații din legume și fructe „cu personalitate”,  au realizat activități de preparare a unor mâncăruri sau băuturi cu alimente procurate de la piață sau din cămările proprii sau diverse alte activități pe tema aleasă: realizare a unor colaje, desene, afișe, organizarea unui carnaval al fructelor și legumelor, etc. Elevii s-au bucurat că Moș Nicolae le-a adus în „ghetuțe” și o surpriză „gustoasă” la școală.

„Proiectul a fost o ocazie specială, ceva unic , un moment ce nu se va mai repeta, un zâmbet în plus pentru o zi, sperăm o zi în plus pentru o viață sănătoasă” spunea la sfărșitul zilei eleva Raluca S.

„Popularizarea  acțiunilor desfășurate în cadrul proiectului  reprezintă un ajutor oferit producătorilor autohtoni, o stopare a consumului irațional de alimente, într-o lume în care unii risipesc prea mult, iar alții mor de foame, așadar constituie o lecție de viață sănătoasă și pentru cei mici, și pentru adulți. Reținem  deci  că ,,nu trăim ca să mâncăm, ci mâncăm ca să trăim „sănătos” !- ne spune doamna profesoară Călin L.

Așadar îndemnul nostru este: „Cumpărați produse locale – pentru sănătate, pentru gust, pentru economia locală, pentru mediu, pentru viitor!”

Prof. Aurelia Florescu

6 decembrie 2016

Desfășurat la a doua ediție în școala noastră, proiectul internațional ,, MĂNÂNCĂ RESPONSABIL” atrage atenția copiilor și adulților asupra necesității consumului de alimente românești și tradiționale, preparate din produse autohtone, care să încurajeze producția micilor fermieri, sufocați de concurența adeseori  neloială a supermarketurilor, a produselor de import.

Scopul acestui proiect este și unul educativ: acela de a obișnui copiii și familiile din care fac parte cu o alimentație sănătoasă, neprocesată, fără aditivii alimentari atât de toxici pentru organism, de a crea deprinderile corecte de alimentație, folosite pe vremea bunicilor, când E-urile reprezentau o necunoscută, iar ,, mâncarea de import” nu constituia o modă…

Tocmai de aceea, târgul de alimente tradiționale, desfășurat  pe 6 decembrie, de Moș Nicolae, în școala noastră, ca parte integrantă a proiectului, a reprezentat în sine o demonstrație a întoarcerii la alimentele autohtone, la preparatele tradiționale, la alimentația sănătoasă de pe vremea copilăriei părinților și a bunicilor noștri. În acest fel, dorim să implementăm treptat consumul de alimente din grădina și din livada școlii, iar acțiunile pe care le desfășurăm trebuie să fie cunoscute și de comunitate.

De aceea, popularizarea  acțiunilor desfășurate în cadrul proiectului  reprezintă un ajutor oferit producătorilor autohtoni, o stopare a consumului irațional de alimente, într-o lume în care unii risipesc prea mult, iar alții mor de foame, așadar constituie o lecție de viață sănătoasă și pentru cei mici, și pentru adulți.

Reținem  deci  că ,,nu trăim ca să mâncăm, ci mâncăm ca să trăim „sănătos” !

Profesor, Călin Liliana

Târgul de produse tradiționale

6B – Mâncăruri tradiționale românești

„Rețetele bunicii”

Cu ocazia organizării acestei activități, elevii au vrut să transmită o prezentare corectă şi explicită a reţetelor culinare din bucătăria tradiţională specifică zonei, aducând prin aceasta un îndrumar necesar şi util din punct de vedere al preparării şi consumării acestor bucate în condiţiile casnice proprii.

Au participat  la această activitate alături de elevii Comitetului Eco Scoala, doamnele directoare,  profesori din școală și reprezentantul Agenției de mediu -doamna Cristachi Marilena.

S-a prezentat un scurt material despre istoricul unor mâncăruri  tradiționale și apoi fiecare grupă și-a prezentat rețeta realizată acasă și modul de realizare a acesteia. Apoi s-a trecut la degustarea preparatelor și stabilirea celor mai gustoase rețete care au fost premiate.

A fost o altă activitate din cadrul proiectului european “Mănâncă Responsabil!” prin care copiii au vrut sa atragă atenția colegilor și adulților asupra necesității consumului de alimente românești și tradiționale, preparate din produse autohtone, care să încurajeze producția micilor fermieri, sufocați de concurența adeseori  neloială a supermarketurilor, a produselor de import.

Reținem  deci că … mâncăm autohton  în funcție de sezon!”

Prof. coordonatori:  Florescu Aurelia și Călugăru Viorica

„Grădina din Școala Mea”

            Putem influența viitorul elevilor noștri …

 Activitățile din cadrul proiectului „Mănâncă Responsabil!”, derulate în lunile martie și aprilie de către elevii Școlii Gimnaziale „Constantin Gh. Marinescu” Galați, au fost un instrument de învățare prin implicare practică a elevilor – learning by doing – și prin care pot învăța despre natură și minunățiile acesteia.

S-a discutat în cadrul întâlnirii Comitetului Eco: „De ce este mai bine să plantăm ceea ce mâncăm?” –  iar răspunurile oferite de elevi au fost variate: pentru gust, fără chimicale, pentru economii financiare, pentru sănătate, reducerea deșeurilor, exericții în aer liber, sentimentul mâdriei, etc.

De aceea, „Grădina din Școala Mea” este primul nostru proiect de grădinărit în școală, iar noi am sărbătorit primăvara și începutul lucrului în grădină. Mulțumim părinților care ne-au oferit material săditor: arpagic, semințe de ridiche și salată și elevilor claselor a VII-a A și a V-a B care îndrumați de diriginții lor, au finalizat lucrările de grădinărit. Nu am uitat nici de livada aflată în curtea școlii, elevii claselor a VI-a C si a VIII-a C au realizat împreună o activitate de igienizare prin văruire și toaletare a pomilor fructiferi.

Tot în această perioadă elevii din școală au înfrumusețat aleile din fața școlii cu flori de primavară. Elevii au învăţat să grădinărească, să îngrijescă plantele, să se bucure împreună de activități în aer liber și de rodul propriilor lor eforturi.

Vom continua eforturile de îngrijire a grădinii și sperăm ca la ultima activitate din proiect de anul acesta să putem realiza preparate folosind ceea ce elevii au sădit cu grijă și dedicație.

Imagini aici.

Prof. Florescu Aurelia

Concurs de reclame

Scopul activității: realizarea de reclame pentru produsele vândute în piețele tradiționale

In luna aprilie 2017, elevii din Comitetul Proiectului „Mănâncă Responsabil!” au discutat despre realizarea de reclame a unor produse locale, care să aibă un impact pozitiv asupra colegilor, părinților și a comunității. S-a realizat popularizarea concursului în școală.

Elevii claselor I C și elevii din clasele gimnaziale V-VII, care au dorit să participe au realizat reclame prin care promovează produse locale. S-au realizat desene și  afișe – care au fost expuse în școală, prezentări ppt., mici filmulețe – încarcate pe pagina  de web a școlii și fluturași care au fost distribuiți în școala și în comunitate.

De asemenea a fost realizată și o expoziție cu machetele realizate de elevii clasei a V-a B din materiale reciclabile – cu tema „Grădina de lângă casă”. Cele mai frumoase reclame și machete au fost premiate.

Prof. coordonatori: Florescu Aurelia, Călugăru Viorica

Carnavalul fructelor si legumelor

Organizată în săptămâna ”Școala altfel”, în data de 15 mai 2017 ,  activitatea ”Carnavalul fructelor și legumelor” a avut ca scop promovarea fructelor și legumelor de sezon prin antrenarea părinților și a copiilor în activități comune.

Elevii au defilat în curtea școlii în cadrul paradei organizate  și pentru a fi mai convingători au ales să prezinte costumul prin descrierea importanței în alimentație a fructului/ legumei alese sau prin prezentarea unor povestiri scurte, glume, ghicitori sau prezentând informații inedite despre acestea.

La finalul paradei copiii au fost premiați.

Petrecerea în grădină

A avut ca scop organizarea unei degustări de preparate folosind legumele și fructele din grădina școlii și prezentarea rezultatelor proiectului.

Elevii au cules câteva din legumele care au fost plantate în grădina școlii și deși vremea a fost potrivnică organizării petrecerii în gradină, au preparate câteva rețete de salate și au organizat degustarea într-o sala de clasă, apoi au împărțit fluturași în vecinătatea școlii.

S-au prezentat rezultatele chestionarului din care a reieșit că ne-am atins scopul propus la începutul proiectului, acela de a avea o creștere cu10% a numărului de familii care folosesc produsele locale.

S-au stabilit cele mai implicate echipe care au fost premiate.