Școala Gimnazială „Constantin Gh. Marinescu"

Proiecte europene; Erasmus+

Eco-Școala

Proiecte în derulare

Curs TiA „Redescoperirea valorilor în educaţia non-formală”

23 aprilie – 2 mai 2014, Daugirdiskes, Lituania

            25 de tineri voluntari, lucrători cu tinerii, dar şi lideri ai tinerilor din şase ţări europene (Armenia, Belarus, Georgia, Lituania, Letonia şi România) s-au reunit la Centrul de instruire din Daugirdiskes, în Lituania, pentru a discuta despre valorile, strategiile şi metodologiile educaţionale în educaţia non-formală. Subiectul principal al celor 9 zile de curs internaţional finanţat din fonduri europene a fost „Redescoperirea valorilor în educaţia non-formală”.

Proiectul nostru a urmărit, fireşte, o serie de obiective:

  • Crearea unui spaţiu personal pentru participanţi în care să reflecteze asupra valorilor personale;
  • Discutarea conceptului de „valori europene” – toleranţă, democraţie, şanse egale, libertate etc;
  • Reflectarea asupra importanţei educaţiei valorilor în dezvoltarea tinerilor;
  • Dezvoltarea unor deprinderi şi a conştiinţei educaţiei valorilor, precum şi schimbul de strategii şi metode de educaţie a valorilor.

Cursul s-a desfăşurat la Centrul de instruire Daugirdiskes. Astfel, aici au avut loc activităţi de group building, activităţi despre valorile şi identitatea personală, despre cum să utilizăm metodele non-formale în educaţia valorilor, activităţi de reflecţie personală, dar şi prezentarea unor aspecte teoretice despre educaţia valorilor. În ultimele două zile ale cursului, participanţii, organizaţi în 5 grupe, au pregătit şi moderat 5 workshop-uri despre educaţia valorilor.

În timpul acestui proiect, participanţii au fost împărţiţi în grupuri omogene sau eterogene, mai mari sau mai mici, de fiecare dată internaţionale. Am avut exerciţii de cunoaştere şi spargere a gheţii, sesiuni de brainstorming, discuţii active, dar şi schimb de experienţă. Am lucrat în grupuri mai mici şi am făcut prezentări interactive ale rezultatelor muncii noastre, am folosit jocul de rol şi simulările, activităţile în aer liber ocupând un loc privilegiat. Cea de-a doua parte a cursului a fost, în mare măsură, organizată de către participanţi, aceştia fiind activ implicaţi în proiectarea a 5 ateliere de lucru care au avut ca temă „Educaţia valorilor”. Cei 4 participanţi români s-au implicat activ în fiecare activitate, iar lucrul în echipă a fost interesant şi eficient totodată. De asemenea, trebuie menţionat că toate activităţile se încheiau cu nelipsita reflecţie – individuală sau în grup.

Seara culturală – un „must have” al proiectelor cu finanţare europeană, a fost o adevărată paradă a culturii şi tradiţiilor celor şase ţări participante: mâncăruri şi băuturi tradiţionale, dansuri tradiţionale şi porturi populare. Putem spune că seara culturală a fost începutul dialogului intercultural între participanţii la acest proiect. Ca de obicei, această seară a fost plină de voie bună şi de emoţii pozitive.

Într-una din zile am avut o după-amiază liberă în Vilnius, capitala Lituaniei, prilej cu care am vizitat mai multe obiective turistice: Catedrala din Vilnius, Universitatea, Republica Uzupis – un cartier situat aproape în întregime în partea veche a capitalei lituaniene, autodeclarat independent la 1 aprilie 1997, foarte popular printre artişti. Seara în Vilnius s-a încheiat cu o cină tradiţională lituaniană. În drum spre Vilnius, ne-am oprit la Castelul Trakai – castelul insulă, situat pe lacul Galve. Construcţia castelului a fost începută în secolul al XIV-lea, iar Trakai a fost una dintre reşedinţele Marelui Duce de Lituania.

Acest proiect a însemnat mult pentru mine: am sentimentul că am adus în bagaj o părticică din fiecare participant. Rezultatele învăţării au avut un mare impact asupra mea şi sper că şi a celorlalţi participanţi. Printre acestea menţionez: primirea şi oferirea feedback-ului ca „dar” („feedback as a gift”), activizarea tuturor membrilor grupului şi împărţirea responsabilităţilor în mod egal, respectarea regulilor comune stabilite în grup, controlul reacţiilor şi, mai ales, conştientizarea valorilor personale. La fel de important este că fiecare dintre aceşti participanţi este un posibil viitor partener în alte proiecte europene.

În ceea ce priveşte activitatea mea viitoare cu elevii, multe dintre metodele şi tehnicile experimentate la curs pot fi aplicate cu succes în cadrul diverselor activităţi extraşcolare, şi chiar la orele de curs desfăşurate în aer liber. Mai mult, feedbackul pozitiv este foarte important, alături de hotărârea de care trebuie să dăm dovadă în atingerea unui scop. Totodată, toleranţa este foarte importantă, ascultarea opiniilor celorlalţi ne poate ajuta uneori să conştientizăm cine suntem. De asemenea, colaborarea are ca rezultat, în cele mai multe cazuri, idei novatoare, creative. Dată fiind tema cursului – valori în educaţia non-formală – consider că o bună modalitate de diseminare ar fi înfiinţarea unui club de activităţi în aer liber, care să ne ajute să construim personalităţi complete şi pregătite pentru viaţa reală.

 Prof. Daniela CIOBANU

Campania Globală pentru Educaţie – ediţia 2014

Campania Globală pentru Educaţie este un eveniment desfăşurat anual, la nivel mondial, de o coaliţie de organizaţii neguvernamentale, sindicate şi grupuri de cetăţeni din întreaga lume iar, începând cu anul 2001, este coordonat în România de Organizaţia Salvaţi Copiii.

În acest an, sub sloganul ”Drepturi egale, şanse egale!”, Campania Globală pentru Educaţie va avea ca temă de interes accesul la o educaţie de calitate pentru copiii cu dizabilităţi.

Pe durata Săptămânii Globale de Acţiune (5 – 11 mai 2014), în mii de şcoli din aproape 100 de ţări ale lumii se vor desfăşura activităţi prin care elevii, profesorii şi invitaţii lor vor încerca să atragă atenţia opiniei publice şi factorilor de decizie asupra faptului că dreptul la educaţie aparţine fiecărui copil şi dizabilitatea nu trebuie să reprezinte o barieră.

Se estimează că, în lume, aproximativ 93 de milioane de copii sub 14 ani, 1 din 20, suferă de dizabilităţi moderate sau severe. Copiii cu dizabilităţi reprezintă mai mult de o treime din copiii care nu merg la şcoală (24 de milioane din 57 de milioane). În România sunt peste 72.000 de copii cu dizabilităţi şi doar puţin peste o treime dintre ei frecventează învăţământul de masă.

Comunitatea mondială trebuie să ia măsuri pentru a opri marginalizarea severă a copiilor cu dizabilităţi în educaţie. Existenţa barierelor cu care se confruntă copiii cu dizabilităţi afectează grav şansele de realizare a accesului universal la educaţie – promisiune asumată de comunitatea internaţională atât prin Obiectivele Educaţiei pentru Toţi, cât şi prin Obiectivele de Dezvoltare ale Mileniului.

Ca în fiecare an, cadrele didactice din şcoala noastră se alătură Campaniei Globale pentru Educaţie, optând pentru activităţile pe care le consideră cele mai relevante pentru nevoile şi interesele elevilor lor.

Voluntar Salvaţi Copiii România,

Prof. înv. primar Tăbăcaru Laura